Wynajem kampera – turystyka kamperowa czy inaczej caravaning stał się w Polsce bardzo popularną formą wypoczynku. Posiadanie własnego kampera to nie lada wyzwanie. Nie tylko zasobność naszych portfeli ma tu znaczenie ale przede wszystkim czas wolny w ciągu roku, który możemy przeznaczyć na aktywny wypoczynek, slow-life czy po prostu chillout 🙂
Własny kamper vs Wynajem kampera
To pytanie nurtuje wiele osób i w sumie słusznie, bo w większości przypadków lepiej mieć coś swojego niż pożyczać.
Z kamperami sprawa wygląda jednak trochę inaczej…
PLUSY dodatnie
Jeśli mamy sporo wolnego czasu, jesteśmy na emeryturze lub mamy tak zwany “wolny zawód”, własny kamper daje nam praktycznie nieograniczone możliwości przemieszczania się i mieszkania tam gdzie dusza zapragnie 🙂 Kamper to taki trochę drugi dom, przeważnie ma pełne wyposażenie, wystarczy spakować walizki, jedzenie i w drogę! Nie musimy specjalnie planować wakacji, spinać budżetu czy czekać na letnie miesiące… Po prostu wsiadamy i jedziemy.
W swoim kamperze dokładnie wiemy gdzie co jest, jak się czego używa, znamy go jak własną kieszeń, to trochę tak jak z autem osobowym, którym jeździmy na co dzień. Jeśli nie należymy do żadej z wymienionych na początku akapitu grup, sprawa zaczyna się odrobinę komplikować…
PLUSY ujemne
Własny kamper wiąże się przede wszystkim z dużym wydatkiem na starcie. Średnie ceny na polskim rynku zaczynają się już od 25 tys. złotych a górna granica praktycznie nie istnieje. Na naszym rynku są już dostępne auta za ponad 1 milion złotych…
Stare kampery
Stare 30 letnie auta używane to duże ryzyko awarii, zarówno silnika czy podzespołów mechanicznych jak i wyposażenia: ogrzewanie, lodówka, pompa wody itd. Oczywiście można kupić takiego kampera i go odrestaurować, ale wiąże się to z wieloma niespodziankami. Przykładowo stare auta, gdzie zabudowa jest zrobiona na bazie sklejki, zwyczajnie są po tylu latach użytkowania mocno przegniłe i często kończy się na wymianie elementów poszycia. Remont starego kampera to nie lada wyzwanie i raczej zajęcie dla pasjonatów i ludzi którzy mają dużo miejsca, czasu i cierpliwości…
Youngtimery
To grupa dumnie utrzymująca się w środku stawki. Jej właściciele przeważnie wiążą się ze swoimi domami na kółkach na długie lata. Mimo swego wieku – są to auta z lat 1995 – 2006 kampery te znane są przede wszystkim z bardzo dobrej jakości wykończenia wnętrza, bezawaryjności – silniki IVECO 2,3/2.5/2.8 przy regularnej wymianie oleju są praktycznie nie do zdarcia. Nawet jeśli coś się w trakcie naszej przygody zepsuje to i tak w większości przypadków dojedziemy do domu. Auta te trzymają jednak swoją cenę. Kamper tego typu w bardzo dobrym stanie to wydatek od 70 tys. zł w górę.
Nowe Kampery
Nowe kampery, czy to alkowy czy pólintegry można kupić już za 250 tys. złotych. To auta, świeże, pachnące ale wcale nie powiedziane, że lepsze od aut 15 – 20 letnich. Nowe auta są w pełni skomputeryzowane. Jeśli po drodze komputer wychwyci nawet najmniejsze odchylenia od normy, choinka na desce rozdzielczej radośnie się rozświetla. Czekamy wtedy na Świętego Mikołaja 🙂 – na serwis… Czasem są to błahostki, o których nawet byśmy nie wiedzieli jak np. trochę słabszej jakości paliwo, które zostanie bez problemu “przepalone” przez auta z początku wieku 🙂
Dzisiejsza technologia produkcji silników sprawia, że w przypadku zaistnienia w/w sytuacji kamper zostaje unieruchomiony na kilka dni. Czeka nas wypompowanie ropy, czyszczenie układu paliwowego, a w najgorszych przypadkach konieczności wymiany kosztownych wtryskiwaczy w silniku. Nic miłego.
Podsumowanie
Kiedy posiadamy własnego kampera, to przez większą cześć roku – nasz wymarzony dom na kółkach stoi pod domem i niestety generuje koszty. Przy dobrych wiatrach korzystamy z niego max przez 30 dni w ciągu roku, a szczęśliwcom posiadającym wersje zimowe sezon rozszerza się jeszcze o 2 tygodnie ferii. W sumie daje nam to 44 dni.
Rachunek jest prosty – nasz kamper przez 321 dni w roku stoi nieużywany…
Ubezpieczenie musimy zapłacić za cały rok, miejsce parkingowe (jeśli takiego nie posiadamy) to kolejny miesięczny, stały koszt w wysokości kilkuset złotych. Dodatkowo zabezpieczenie auta przed mrozami, przygotowanie do sezonu, doładowywanie akumulatorów (żeby przez zimę się nie zepsuły) to nie wszystko.
Pozostają jeszcze inspekcje stojącego auta w celu wykrycia potencjalnych niechcianych mieszkańców. Odpalanie silnika raz na miesiąc lub częściej i przysłowiowa rundka dookoła komina. To wszystko sprawia, że więcej czasu zajmuje nam samo dbanie o stojącego kampera niż frajda z podróży przez w/w 44 dni…
Pozostaje jeszcze kwestia “czy to nas tak naprawdę kręci?” – żaden problem, można wynająć kampera i sprawdzić przed zakupem swojego własnego czy ta forma turystyki rzeczywiście jest dla nas.
Jak kupić używanego kampera – poradnik zakupu, krok po kroku!
Wynajem kampera
Na ratunek przychodzą nam – wypożyczalnie kamperów! 🙂 W Polsce w ostatnich latach pojawiło się wiele ciekawych wypożyczalni, które oferują bardzo ciekawe pojazdy. Możemy wybierać auta różnej wielkości:
- od 2 osobowych busów (kłania się van-life),
- kamperów typu pół-integra (przeznaczonych max dla 4 osób, najwygodniejszych jednak w opcji 2 dorosłych + 1 dziecko),
- 6-cio osobowych, komfortowych alkow
- oraz okrętów flagowych – czyli największych kamperów w wersji pełnej integry.
Ile to kosztuje?
To zależy… Przede wszystkim od tego czy pragniemy spędzić wymarzoną CampVenture w pachnącym nowością kamperze prosto z fabryki. A może zadowoli nas pełno-wartościowe dobrej jakości auto używane.
Kamper nie powinien być naszym celem – celem powinna być podróż i przygoda!
Wracając do cen, są bardzo różne, uzależnione od wyposażenia, wieku auta, wielkości i jakości wykończenia. Ceny wahają od 200 PLN nawet do 1000 PLN / za 1 dobę wynajmu. Tę ostatnią można śmiało porównać do 1 doby hotelowej w domku o dobrym standardzie nad morzem lub 5 gwiazdkowym luksusowym SPA. Każdy z nas ma inne potrzeby i zadowala go co innego. To bardzo dobrze ponieważ jeśli wszyscy chcieli by tego samego było by po prostu – nudno.
Koszty wynajmu kampera to oprócz opłaty za dobę najmu, koszt stałej opłaty serwisowej. Kwoty od 200 PLN czasem nawet do 450 PLN. W CampVenture jest to stała opłata, jednorazowa i wynosi 275 zł. Opłata serwisowa to m.in.:
- 11kg butla z gazem,
- płyn lub tabletki i specjalny papier toaletowy do toalety chemicznej,
- doładowanie akumulatorów,
- napełnienie zbiornika wody czystej,
- uzupełnienie płynów eksploatacyjnych,
- umycie kampera zewnątrz i sprzątanie wewnątrz,
- parking niestrzeżony na samochód wynajmującego.
I ostatni składnik – kaucja zwrota, jak sama nazwa wskazuje jest zwracana po oddaniu auta. To forma zabezpieczenia dla wynajmującego. W każdej wypożyczalni panują inne zasady najmu a na każde auto nakładana jest również inna wysokość kaucji. O skróconych zasadach najmu w wypożyczalni CampVenture przeczytasz TUTAJ!
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi kamperami! 🙂
Poradnik zakupu używanego kampera – krok po kroku!