Jakiego kampera wynająć? Van, półintegra, alkowa czy integra?

Jakiego kampera wynająć? Poniżej krótka charakterystyka każdego z czterech najpopularniejszych typów kamperów 🙂

Jakiego kampera wynająć?

W wypożyczalniach kamperów możemy znaleźć różne rodzaje kamperów. Od 4 lub 2  osobowych busów typu Van, kamperów typu pół-integra, 5-cio osobowych komfortowych alkow oraz największych z dostępnych na rynku tj. kamperów w wersji pełnej integry. Rodzaj kampera, którego chcemy wynająć zależy przede wszystkim od wielkości naszej rodziny, lub ilości osób, z którymi chcemy spędzić naszą CampVenture. Kolejne kryterium to dystans jaki chcemy pokonać i wygospodarowany na to czas oraz rodzaj wypoczynku jaki najbardziej nam pasuje.

Jedni lubią jechać przed siebie i robić jak największe dystanse, inni preferują mniejszy dystans i tak zwany “popas” po kilka dni w urokliwych miejscach w celu “wczucia” się bardziej w klimat i urok danej miejscówki (przykładowo urokliwe jezioro w Finlandii, gdzie przeważnie będziemy sam na sam z dziką przyrodą lub słoneczne wybrzeże w Hiszpanii, Włoszech czy Chorwacji gdzie obudzi nas wyglądające zza horyzontu rubinowe słońce…). Dla każdego coś dobrego.

KamperVan

To idealna propozycja dla 2 lub 3 osób. Kampervany są budowane na standardowych autach dostawczych, tzw. blaszakach. To bardzo zgrabne i szybkie auta którymi możemy robić naprawdę duże dystanse. W środku mają dużo mniej miejsca od dobrze znanych alkow, choć ostatnio producenci prześcigają się w pomysłach aby zyskać te dodatkowe kilka centymetrów przestrzeni mieszkalnej. I muszę przyznać, że wychodzi im to całkiem nieźle 🙂 Za przykład mogą tu posłużyć poniższe flagowe modele z górnej półki:

  • Mercerdes Marco Polo (baza Mercedes Benz Sprinter)
  • Volkswagen California (baza – VW serii T) oraz jego większy brat VW Grand California (baza – VW Crafter)

Globe – Traveler

Istnieją również firmy jak np. nasz rodzimy Globe – Traveler, który może się pochwalić szeroką gamą modeli, którymi nie pogardzi nawet nasz zachodni sąsiad. Wymieniać można długo, ale przede wszystkim należy skupić się na tym co jest dostępne w danej wypożyczalni. Niezależnie jednak od modelu, z naszych doświadczeń jasno wynika, że vany przy dłuższej podróży dla np. 4 osób stają się mocno klaustrofobiczne. Niestety, po początkowym zachwycie okazuje się, że cały czas trzeba uważać, żeby w coś nie uderzyć, co chwilę się schylać i wypracować odpowiednie odruchy aby się nie poobijać. Dwie osoby – ok, dwie osoby + małe dziecko – ok, ale już konfiguracja 2 osoby dorosłe + 2 dzieci lub 4 dorosłe osoby – ta opcja odpada z w/w powodów. Oczywiście damy radę, bo przecież kiedyś podróżowało się w maluchu w 5 osób z namiotami na dachu i było super, ale czasy się trochę zmieniły…

Kamper Półintegra

Kampery w wersji półintegra można odróżnić od alkow przede wszystkim brakiem alkowy 🙂 Są to auta zbudowane również na bazie samochodów dostawczych, z tą różnica, że przestrzeń mieszkalna jest projektowana i budowana od zera. Do producenta bowiem trafia tak zwana “goła rama” z kabiną kierowcy, na której firmy takie jak Dethleffs, Knaus, Adria, Hymer  czy Burstner budują swoje kampery. Najpopularniejsze marki aut, trafiających do takiej zabudowy to FIAT, CITROEN, PEUGEOT oraz FORD czy RENAULT. Rzadziej spotkamy tu Mercedesa lub VW, a jeśli już to będą to kampery wyprawowe z napędem 4×4 🙂

Półintegry to kampery, w których mogą komfortowo podróżować 2  lub 3 osoby. Teoretycznie są to auta 4 osobowe, aczkolwiek przy tej ilości robi się już trochę za ciasno. Pełen komfort to tak naprawdę 2 osoby dorosłe lub opcja 2+1 dziecko. Układ wnętrza w półintegrach to duże łóżko, 2 osobowe z tyłu i w zależności od modelu, dodatkowe opuszczane łóżko na pasach, które zjeżdża znad szoferki lub łóżko
zbudowane z kanap i stolika dziennego. Dla nas dużym minusem tego typu rozwiązania jest konieczność budowy/spuszczenia łóżka dodatkowego, które niestety sprawia, że nie możemy sobie swobodnie posiedzieć wieczorem w “saloniku” kampera i oddać się urokom slowlife-u, planując przy lampce dobrego trunku kolejny wspaniały dzień. Ważne jest też, aby każda podróżująca osoba, miała choć odrobinę swojej własnej prywatnej przestrzeni. Bowiem potrzebę bycia choć przez chwilę samemu ze sobą zauważamy dopiero wtedy kiedy nam tego brak:)

Kamper Alkowa

To bryła chyba najbardziej kojarzona i znana, której bez zastanowienia możemy przypiąć tabliczkę – kamper 🙂
Alkowy dają nam najwięcej przestrzeni z wymienionych do tej pory kamperów. Alkowa, czyli dodatkowe dwuosobowe, pełnowymiarowe łóżko nad szoferką to właśnie to czego nie posiadają ani kampervany ani półintegry. Kampery w wersji alkowa ma swoje plusy i minusy. O tych poniżej…

PLUSY Alkowy

  • przestrzeń
  • 2 pełnowymiarowe stałe łóżka
  • komfortowa dla 4 osób
  • przestrzeń w salonie (stól i kanapy dostępne 24/7)

MINUSY Alkowy

  • gabaryty – to największe dostępne kampery –  5, 6, 7 metrowe i dłuższe
  • wysokość około 3,3 metra sprawia, że trzeba bardzo uważać manewrując kamperem
  • większy opór powietrza podczas jazdy, a co za tym idzie większe spalanie
  • im szybciej się jedzie tym głośniej

Dostępne u nas Alkowy:

Moncayo Halcon

Chausson Welcome

Burstner Active

Adriatik 670 DK

Patrząc na powyższe plusy i minusy, należy się zastanowić czego tak naprawdę spodziewamy się po kamperze. Jeśli planujemy podróż w 4 osoby, nie mamy za bardzo wyboru. Nam osobiście przypadła do gustu alkowa, która mimo swoich gabarytów, do których można się przyzwyczaić 🙂 daje przede wszystkim mnóstwo przestrzeni, co nie jest bez znaczenia szczególnie podczas deszczowych dni…

Jakiego kampera wynająć? Decyzja należy do Was:)