Jak jeździ się kamperem?

 ABC jazdy kamperem –  jak jeździ się kamperem? Na pewno wygodnie i komfortowo! Kamper to mały domek na kółkach, na który trzeba jednak uważać…

Jazda kamperem jest bardzo przyjemnym doświadczeniem. Przede wszystkim siedzi się wysoko dzięki czemu widoczność jest bardzo dobra. To duże auto więc na drodze czujemy się pewnie.

Jak jeździ się kamperem – podstawowe zasady jazdy kamperem, których łamanie nie jest wskazane:

 

  • Długość – kamper jest długi 5-7 metrów, mimo kamery cofania, trzeba uważać przy parkowaniu i cofaniu, żeby nie uszkodzić auta. Najlepiej jak druga osoba wychodzi na zewnątrz i pomaga nam w manewrach.
  • Wysokość – kamper jest wysoki średnio to 3,2 metra wysokości – zapomnijmy zatem o parkingach podziemnych w centrach handlowych i niektórych wiaduktach, uwaga też na drzewa i parkowanie na kempingach.
  • Paliwo ON – pamiętajmy żeby nie zalać benzyny z przyzwyczajenia do osobówek.
  • Masa – kamper to duże i ciężkie auto, więc wykonujmy manewry na drodze powoli wcześniej je sygnalizując, wciskanie się na trzeciego odpada…
  • Dozwolona prędkość – to zależy gdzie się wybieramy, aby czuć się bezpiecznie. Zalecamy jazdę w granicach 80 – 100 km/h max na autostradzie. Ponad te prędkości auto traci swoją stabilność, podmuchy wiatru są zbyt silne i drastycznie rośnie spalanie paliwa (kamper ze wzgklędu na duży opór powietrza pali aż o 30% więcej ropy).
  • Hamowanie – im cięższe i większe auto tym dorga hamowania jest dłuższa, nie siedźmy zatem innym użytkownikom drogi na “zderzaku”. Szczególną ostrożność należy zachować w górach, gdzie jest dużo ostrych zakrętów i storme zjazdy/podjazdy.
  • Wyłączenie zapłonu silnik TURBO DIESEL po zatrzymaniu się koniecznie trzeba odczekać minutę lub dwie przed wyłączeniem silnika. W innym przypadku może to doprowadzić do zniszczenia turbiny i w rezulatacie unieruchomienia kampera. Turbiny w silnikach dieslowskich osiagają bardzo wysokie obroty wirnika, a smarowane są olejem silnikowym. Kiedy wyłączamy silnik od razu po zatrzymaniu, turbina ma wysokie obroty więc dalej się kręci i nie dostaje smarowania. Wynikiem tego jest zatarcie turbiny. Proszę pamiętać aby dać kamperowi chwilę “odpocząć” po dłuższej jeździe i wyłączyć silnik dopiero po chwili a wszystko będzie w porządku 🙂

    Ładunek i przygotowanie kampera do jazdy

    Pamiętajmy, że przygotowanie kampera do jazdy wymaga poswięcania nawet do 15-30 minut przed ruszeniem po dłuższym postoju. Przede wszytkim należy zakręcić dopływ gazu, wyłączyć pompę wody i zasilanie strefy mieszkalnej. Należy bezwzględnie pochować wszystkie ruchome przedmioty, które w innym przypadku będą swobodnie “latały” po kamperze i mogą doprowdzić np. do wybicia szyby.

  • Łazienka – o której często się zapomina, z racji faktu, że jest to oddzielnie zamykane pomieszczenie. Sprawdźmy czy zablokowaliśmy kabinę prysznicową na czas jazdy i czy zakręcilismy wodę. Wszystkie szafki w kamperze trzeba zabezpieczyć przed otwarciem, każdy kamper ma inny system w zależnosci od modelu.
  • Lodówka – którą trzeba zablokować na czas jazdy wciskając dedykowany bolec.
  • Okna – wszystkie muszą być zamknięte i zablokowane na czas jazdy tak samo jak zewnętrzna markiza. W innym wypadku grozi to urwaniem.
  • Bagażnik rowerowy – tak jak w aucie osobowym należy dobrze przyczepić rowery i sprawdzić naciąg pasów Fiamma.
  • Ostatni punkt –  sprawdżmy czy zabezpieczyliśmy ładunek w garażu kampera. Dobrze rozłóżmy ciężar – najcięższe rzeczy zawsze układamy najniżej. Jeśli poświęcimy te 30 minut przed podróżą zaowocuje to spokojną dalszą jazdą. Nie należy się tu śpieszyć 🙂

Na ile dni wynająć kampera?