Kamperem w zimę – sezon wysoki się skończył, a nam dalej mało 🙂 Nic straconego, zimowa wprawa kamperem może być nawet fajniejszą przygodą niż letnia!
Zimowy caravaning
To bardzo popularna forma turystyki na zachodzie. Nasi sąsiedzi od wielu lat korzystają z uroków zimowego caravaningu i mają na to swoje sprawdzone sposoby. Kamperami jeżdżą w góry, na narty, na ferie i nad morze..
W Polsce widać również rosnące zainteresowanie wyjazdami zimowymi swoim dokmiem na kółkach. Kamperem można bowiem podjechać pod stok narciarski, na parking gdzie startuje szlak górski lub pod zimowe SPA 🙂
Ogromnym plusem takiego wyjazdu to brak konieczności rezerwacji pokoju hotelowego. Ceny w sezonie zimowym są bardzo wysokie a dostępność mocno ograniczona. Z kolei ceny wynajmu kamperów w zimę spadają, sezon można powiedzieć zakończył się we wrześniu więc mamy bardzo dużo ofert wynajmu. Zapraszamy do wyjazdów kamperem w zimę!
Kamper – wersja zimowa
Kampery w wersji zimowej znacznie różnią się od tych przeznaczonych na wyjazdy wiosenno-letnie. Z zewnątrz są praktycznie nie do odróżnienia, ale wnętrze skrywa wiele zmian. Po pierwsze są to kampery z tzw. podwójną podłogą, która spełnia kilka funkcji: jest dodatkową izolacją powietrzną, przestrzenią bagażową na np. narty lub snowboard, miejscem montażu zbiorników wody szarej i białej oraz całej instalacji wod-kan.
Dzięki podwójnej podłodze, jest nam cieplej i nie zamarza nam woda, a sprzęt zimowy możemy schować poza przestrzenią mieszkalną. Należy pamiętać, żeby nie wykorzystywać przestrzeni bagażowej na przechowanie napojów gazowanych, gdyż w nocy, gdy temp. spada poniżej zera mogą zwyczajnie wybuchnąć…
Kampery w wersji zimowej mają podwójnie izolowane ściany oraz podwójne, grubsze okna. Wszystko to w celu utrzymania wiekszej ilości ciepła w środku kampera.
Ogrzewanie
Ogrzewanie to jedna z najważnieszych części wyposażenia w zimie. W wiekszości kamperów stosuje się ogrzewanie gazowe Trumatic, którego wydajność znacznie sapada przy niskich temperaturach. Dlaczego? Ponieważ ogrzewanie musi być włączone 24/h na dobę, a pod wpływem niskich temperatur obniża się cisnienie gazu, który traci na kaloryczności spalania. Nie można dopuścić do zbytniego ochłodzenia wnętrza kampera. Przy takim grzaniu zużywamy średnio 300 gram gazu na 1/h co daje nam 7kg gazu na dobe.
Jak dobrze wiemy standardowe butle mają 11 kg. Przy 2 butlach 11kg i ustawianiu grzania na minimum, kiedy nie ma nas w kamperze gazu starczy nam na 4 dni… Przy napełnieniu butli czystym propanem (jest lżejszy, przy niskich temperaturach ma wyższe cisnienie, wydziela większą energię podczas spalania) a nie mieszanką propan/butan i dogrzewaniu wnętrza farelką przy dobrych wiatrach może starczy nam na tydzień. W lecie 2 butle starczają na kilka miesięcy…
Najlepszym rozwiązaniem na ogrzanie kampera w zimie jest system Webasto oparty na spalaniu ropy. Np. w Skandynawii nie stosuje się innych rozwiązań. Montuje się tam również dodatkowe zbiorniki na paliwo.
Kiedy zabrakinie nam gazu, możemy się poratować uruchomieniem silnika kampera i standardowym dogrzaniem pojazdu. Jest to jednak mało wydajne ogrzewanie, a w niektórych krajach zabronione jest uruchamianie samochodu podczas postoju.
Kamper – wersja letnia
Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczmi kampera w wersji bez podwójnej podłogi i dodatkowej izolacji wcale nie znaczy to, że w zimę kamperem podróżować nie możemy 🙂 W tym przypadku, po pierwsze należy wybrać kierunki podróży, gdzie zimą temperatura jest w okolicach 20 stopni, jak Chorwacja, Włochy, Hiszpania czy Grecja. Jeśli przejeżdzamy tranzytem przez kraje gdzie jest mróz czy śnieg, nie zalewajmy wody, weźmy baniaki wody do środka kampera gdzie jest cały czas ciepło.
Polecamy również wyposażyć kampera w opony całoroczne, szalenie popularne np. w USA. Mając takie opony, swobodnie przejedziemy przez kraje takie jak Austria czy Czechy, gdzie obowiązek jazdy na zimówkach wchodzi w życie od 1 listopada do 15 kwietnia, a kary za ich nie posiadanie sięgają nawet do 5 tys. euro…
Po dojechaniu na miejsce, zalewamy instalację wodną i możemy się cieszyć urokami caravaningu. Ważne jest również aby przed powrotem do kraju, analogicznie opróżnić instalację z wody.
Opony zimowe w europie – poradnik OPONEO.PL
Kamperem w zimę – survival poniżej zera stopni? ?
Zdecydowanie nie jest to survival, aczkolwiek przy bardzo niskich temperaturach trzeba przestrzegać pewnych zasad. Niska temperatura nie wybacza tu błędów:
- zostawiajmy włączone ogrzewanie na minimum, kiedy nie ma nas w kamperze
- dobrze jest zostawić odkręcony spust wody szarej, a pod kamperem postawić wiaderko 🙂
- w razie “W” zabierzmy elektryczną farelkę
- opony zimowe i w opcji łańcuchy
- dolewajmy zimowy dodatek do diesla zapobiegający wytrącaniu się parafiny
- sprawdźmy płyn chłodzący i płyn do spryskiwaczy (temperatura zamarzania)
- nie chowajmy gazowanych napoi do luków bagażowych
- zabierzmy maty izolacyjne na przednią i boczne szyby szoferki, najlepiej wewnętrzne i zewnętrzne
- dodatkowe śpiwory i grube skarpety nie zaszkodzą
- pamiętajmy, że kampery sa ciężkie i ich droga hamowania oraz sterowność na oblodzonej nawierzchni pozostawiają dużo do życzenia…
Polecamy wyjazdy kamperami w zimę!